Aan het randje van de wereld - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Aan het randje van de wereld - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Aan het randje van de wereld

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 December 2009 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen.

In mijn vorige update had ik beloofd dat het deze keer wat interessanter zou worden. Ik kan in ieder geval zeggen dat dat geen probleem zal worden.

Maandag zijn we ’s ochtends om half 9 vertrokken richting Hoddevik, aan de westkust van Noorwegen. Het was een erg lange busrit. Tegen de middag kwamen we een keer aan bij de westkaap. We zijn niet bovenop het uiterste westelijke puntje van de westkaap geweest omdat er simpelweg teveel sneeuw lag. Ondanks dat voelde het wel bizar aan.. als je naar de zee keek kon je niet erg ver kijken, omdat er donkere onweerswolken boven hingen. Mede daardoor kreeg ik hier echt een beetje het gevoel alsof ik aan het randje van de wereld stond.

Na onze ogen uitgekeken te hebben naar het onrustige water hebben we met de hele klas een sneeuwballengevecht gehouden: iedereen tegen iedereen. Matthias, onze leraar, kreeg het waarschijnlijk het zwaarst te verduren. Ik heb hem ook een paar keer goed geraakt.. oeps.

Hierna gingen we naar onze verblijfplaats voor de avond, een surfschool in het kleine kustdorpje Hoddevik. Het is best een mooie plek: een stuk of 30 huizen, een strand en helemaal omsingelt door bergen. Als je in een surfschool verblijft, is er een ding wat je natuurlijk niet moet laten: surfen! Ook al was het buiten tegen het vriespunt aan, en lag er overal sneeuw, we besloten het toch te doen.

Er waren ongeveer 8 mensen die gek genoeg waren om de uitdaging aan te gaan, ik was er een van. We trokken onze wetsuits aan en pikten allemaal een surfplank op. Een meisje had een surfplank zonder koord eraan. “Geen probleem” zei onze ‘instructeur’. Het water zag er wild uit, gevaarlijk bijna. Ook dit was “geen probleem”, net als het feit dat niemand van ons ervaring had met surfen en dat het bijna donker was.

Dit hebben we geweten.

Om de een of andere reden vonden de ‘instructeurs’ het niet nodig om met ons mee te gaan. Op het moment dat we in het water stapte merkte we al meteen dat de stroming erg sterk was. Een aantal van ons leek het geen goed idee om het water in te gaan, maar ik en nog een paar anderen zijn er toch in gegaan. Na ongeveer een half uur in het water te zijn geweest hoorde ik vanaf de kant iemand roepen dat we eruit moesten.

Er was alleen een probleem. De stroming was zo sterk, dat de kant alleen maar verder weg ging, en niet dichterbij kwam. Ik ging een stukje terug in het water om de rest ook te gaan halen. Rond die tijd raakte ik ook mijn surfplank kwijt; het touwtje waar het aan vastzat raakte los. In die paar minuten voor ik hem terugvond merkte ik hoe gevaarlijk de zee eigenlijk kan zijn. De golven waren erg hoog, en de stroming was ondertussen nog sterker geworden. Ik had even het gevoel dat dit niet veel langer door moest gaan, maar toen vond ik gelukkig mijn plank terug. De mensen aan de kant begonnen zich zorgen te maken omdat nog niet iedereen terug was. Waarschijnlijk kun je het al raden. Het meisje dat geen koord aan haar surfplank had was haar plank kwijtgeraakt.

Het is stom geluk dat ze het overleefd heeft. Ze kon helemaal niks zien in het donker, en de stroming had haar richting de rotsen geleid. Gelukkig was er iemand teruggegaan en had haar gevonden. Ze zijn samen met 1 surfplank terug naar de kant gezwommen. Via de rotsen, want in open water was de stroming veel te sterk.
Iedereen was diep geschokt door de gebeurtenissen in het water. Dit bepaalde ook een beetje de sfeer voor de rest van de excursie. Mij zat het ook erg hoog. Het meisje waar het om ging is een van mijn beste maatjes hier in Noorwegen, en door die achterlijke ‘instructeurs’ was het bijna misgegaan. Ik geloof ook niet dat ik ooit in mijn leven zo kwaad ben geweest.
We hebben nooit een excuus of een sorry gehoord.

Blijkbaar was er deze dag springtij, en als je tot je enkels in het water stond werd je al onderuit getrokken door de stroming.

Voor het eten ben ik even naar buiten gelopen om af te koelen. Ik stond een tijdje gewoon naar de zee te staren tot ik plotseling iemand zag rennen. Ik dacht er niet teveel bij na. Na een paar minuten kwam er een politieagent naar me toe. Hij liet me een foto zien en vroeg me of ik die man gezien had.. Ik moest mezelf even knijpen.. dit soort bizarre dingen overkomen mij toch niet? Wel dus, de man in kwestie was uit een gesticht ontsnapt en nu was er een zoekactie gaande om het terug te vinden. Ik heb de politie geholpen voor zover ik kon, en ben toen weer terug naar binnen gegaan. Lichtelijk van mijn stuk gebracht.

Die avond gingen we weer met zijn allen bij elkaar zitten, Matthias en Ekki met de gitaar, en de rest zingen. Het was een tijdje leuk, maar het verveelde snel. Jessica, Anouk en ik zijn toen nog even naar de zee gelopen. Het was best een mooie avond, met een volle maan en een ruwe zee. In de verte konden we de zaklampen van de agenten zien.

Toen we weer terugkwamen merkte we dat er alleen nog maar Duitsers liedjes zaten te zingen. Jessica en ik bedachten diverse grapjes om ze te laten schrikken en om het schijnheilige sfeertje een beetje te verstoren, maar we besloten dat het genoeg was geweest voor vandaag. Dit was de meest bizarre dag uit mijn hele leven.

De volgende dag zijn we nog naar de meest westelijke vuurtoren van Noorwegen geweest, en daarna nog naar het mooiste strand. Ondanks dat we deze dag nog mooie dingen gezien hebben overheerste er een beetje een bedrukte sfeer. Dat kon ook niet anders. ’s Avonds rond 8 uur waren we weer terug in Sogndal en hebben we nog met zijn allen pizza gegeten.

De rest van de week heb ik moeite gehad met het bewegen van mijn armen en benen, omdat ik tijdens het surfen mijn spieren ontzettend heb overbelast. Mijn benen zijn overigens nog steeds helemaal blauw van de rotsen onder water.

Voor de rest van de week stond sediment analyse op de planning. Dit houd in dat we iedere halve centimeter van de sediment cores zorgvuldig onder de microscoop moeten analyseren. Jammer genoeg was er maar 1 microscoop, dus voor sommige groepen liep de planning tot diep in de nacht. Zo ook voor mij.

Woensdag hebben we nog een feestje gehad van Angga, onze Balinees. Hij was jarig geweest, maar hij had met zijn feestje gewacht tot wij terug waren van excursie. Het was een leuk feest, en we konden de gebeurtenissen van maandag even vergeten. Zaterdag hebben we ook nog een klein beetje sinterklaas gevierd. We hebben speculaas en pepernoten gebakken. ’s Avonds was er ook nog een feestje, maar het was het afscheidsfeest van iemand die ik helemaal niet mag... Ik heb me toch wel vermaakt. Ik ben er overigens wel achter gekomen dat veel Noren toch echt een klap van de molenwiek hebben gehad.

Deze week was een week van extremen. Er zijn veel dingen gebeurd waarvan ik had gedacht dat het mij nooit zou gebeuren. Ik heb op verschillende manieren het randje van de wereld gezien, en ik heb er veel van geleerd. Ondanks dat we maar 4 maanden hier zitten, zijn we hier allemaal een paar jaar ouder geworden.

Er zijn rare dingen gebeurt en gezegd deze week, maar de band tussen mij en de mensen hier is alleen maar sterker geworden.

Nog 12 dagen…

-Ruud

  • 07 December 2009 - 15:59

    Germa T:

    Hoi Ruud,
    Altijd al geweten dat jij je snor nergens voor drukt, maar nu blijk je dus ook een waterworstelaar die toevallig wel de wedstrijd wint!
    Ben trots op je en op wat je allemaal geleerd hebt in de afgelopen maanden.
    Dag kanjer tot xmas

    Germa t.

  • 07 December 2009 - 17:48

    Roel:

    Zoooooooo, ik lekker weer thuis. Nu jij nog :P. Nou jij hebt je weekje wel gehad volgens mij, niet te snel ouder worden he, moet niet hebben dat je me inhaalt ;). nog 12 dagen en dan zie ik mijn bescheiden broertje weer terug. heb je veel te vertellen en andersom ook denk ik. Veel plezier nog die laatste dagen en tot gauw. (kom je wel oppikken op het vliegveld....met spandoek :P).

    Groetjes

  • 07 December 2009 - 18:36

    Pap En Mam:

    Hoi bikkel,
    Nou, jullie maken het wel mee.
    Geef je avonturen een heel bijzonder plekje, dan kunnen we samen nog een keer terug kijken.
    We hebben deze week al het nodige gekletst dus ik kan het kort houden....WAT IS HET MOOOOOI DAAR...:D Sodemieters wat een sfeer hangt daar toch. Helemaal geweldig. Ik wil gelijk al weer naar onze bus om hem verder om te bouwen zodat we snel daar rond kunnen trekken. Als je dan al geen sneeuw in Sogndal hebt, jullie hebben de sneeuw wel opgezocht. Prachtig gewoon. Het is nog maar kort :( maar make it worth it.... En denk eraan. Je komt daar terug....dat weet ik zeker, dus je kunt ook nog iets overlaten voor dan. Tot gauw kerel en hou je haaks. :)

  • 07 December 2009 - 18:56

    Jeroen:

    Dat word nog raar om dan afscheid te nemen van de mensen, de omgeving en vooral de avonturen die je zo beleefd als ik dat zo lees... Vind ik ook niet gek als je zoveel maanden bij mekaar op schoot leeft de hele dag door...

    Geniet er nog van zolang het duurt.. je zult er nog vaak aan terugdenken.

    Gr. Jeroen

  • 08 December 2009 - 11:37

    B&A:

    Heej die Ruud,

    Je mag met recht trots zijn op alles wat je daar de afgelopen maanden gedaan en gezien hebt. Wat mieters allemaal. :-)
    En je mag al helemaal trots zijn op die blauwe plekken! Chapeau!
    Nu begint de afrondingsfase al weer. Time flies when you're having fun zeggen ze, en dat geldt al helemaal voor jullie als ik het goed begrijp. Maar de band die er tussen jullie gesmeed is, zal niet zomaar verdwijnen.
    Geniet nog van de laatste weken en laat inderdaad nog wat over voor als je weer terug gaat.
    We zien je binnenkort!

    Veel groeten uit Geijsteren.

    PS
    Na allemaal die schitterende foto's en verhalen zijn we zo nieuwsgierig geworden naar dit land! Dank je :-) ;-)

  • 08 December 2009 - 18:13

    Manita :

    Ruud kerel,

    Ik ben er even stil van. Moet even laten bezinken wat jij daar hebt meegemaakt. Doodeng zeg! Ik ben hartstikke blij dat je er alleen maar blauwe plekken aan hebt overgehouden. Het had ook anders uit kunnen pakken.

    Heb je niets meer over die ontsnapte kerel gehoord? Op het nieuws of zo?

    Je bent in ieder geval in die 4 maanden een hoop wijzer (?!) c.q.verstandiger geworden. En een enorme ervaring rijker waar je je hele leven met veel plezier op terug zult kunnen kijken. Geniet nog van de dagen die je resten daar en bedankt voor het mee laten genieten van je foto's en avonturen. Ik heb steeds meer zin om Noorwegen te leren kennen en vooral te bezoeken, mede door jou.

    Nou Ruud, nog heel plezier daar en tot gauw eens.

    Groetjes,
    Manita

  • 11 December 2009 - 11:59

    Berry:

    Ha Ruud,
    Ik lees wel iedere keer maar voel me niet altijd geroepen om een stukje te schrijven maar nu wil ik toch wel wat kwijt.
    Wat een eikels die instructeurs om met springtij de zee in te gaan hier hadden doden kunnen vallen. Goed dat er nog iemand een reddende engel is geweest en dat meisje heeft geholpen.
    Die persoon mag van mij een hele bos veren achter in zijn kont gestoken krijgen. Breng hem of haar dat maar van mij over.
    Maar wat is het daar mooi ik kan niet wachten om met jou te praten zodat wij voor van de zomer een route kunnen maken.
    Ik spreek je snel.
    Groetjes Berry

  • 13 December 2009 - 16:27

    Germa T.:

    Hoi Ruud,
    Heb nog een keer je laatste verslag gelezen.
    Wat een geluk hebben jullie gehad. Bovendien blijkt wel uit je verhaal dat je op het juiste moment je hoofd koel hebt gehouden.Bikkel!
    Hopelijk zijn jullie nu allemaal opgelucht en overheersen de mooie ervaringen als je afscheid moet nemen.
    Ik wens jullie allemaal nog een paar heel goeie dagen en een behouden terugreis.
    Big hug,
    Germa t.

  • 18 December 2009 - 09:33

    A&B:

    Heej die Ruud,

    Op de valreep willen we je een hele goede terugreis wensen. Veel sterkte met het afscheid nemen van iedereen en van de schitterende omgeving.
    Van de kou hoef je geen afscheid te nemen, want morgen is het hier ook erg koud. :-)
    Geniet van je laatste dag en tot gauw!

    Groetjes, A&B

  • 19 December 2009 - 14:53

    Roel:

    toch nog ff het laatste woord ;) (denk ik) anyway gaan zo onderweg om je op te halen dus tot zo dan maar he ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

Het mooiste land ter wereld

07 December 2009

Aan het randje van de wereld

30 November 2009

En de klok tikt maar door..

09 November 2009

Boven de Noordpoolcirkel

04 November 2009

Studeren hoort er ook bij
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 25363

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: