Studeren hoort er ook bij - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Studeren hoort er ook bij - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Studeren hoort er ook bij

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

04 November 2009 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Het is alweer een paar weken geleden dat ik voor het laatst mijn reis heb bijgewerkt. De redenen hiervoor zijn simpel: er is gewoon niet zoveel interessants gebeurd in de afgelopen paar weken. Morgen hebben we een examen over het 2e blok, dus daar hebben we al die tijd voor moeten leren.

Dat betekend natuurlijk niet dat ik helemaal niks heb meegemaakt. Ten eerste was er de voetbalwedstrijd tussen Sogndal en een ander klein noors clubje. Het voetbalstadium midden in de stad is tevens hetzelfde gebouw als waar wij onze lessen krijgen. Het mountain to fjord lokaal is de VIP-ruimte. De inwoners van Sogndal zijn heel fanatiek wanneer het op hun voetbalclub aankomt. Ondanks dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed zijn zal iedere inwoner van Sogndal je vertellen dat ze op het punt staan om te promoveren. (anderhalve maand geleden ja) Desondanks was het toch best grappig om een wedstrijd van ze te zien. Ze hadden met 2-1 gewonnen trouwens.

Daarnaast hebben we nog een excursie gehad naar Fjaerlandsfjorden. Niet zoveel bijzonders gezien, maar het gletsjermuseum was wel erg leuk. Ze hadden hier allemaal verschillende panelen met uitleg over gletsjers erop, en bij sommige kon je ook op een knopje drukken en dan overstroomde er bijvoorbeeld een gedeelte. Dat was wel grappig. Na het gletsjermuseum zijn we nog op een plek geweest waar in 2004 een hele grote lawine is geweest. Toch best indrukwekkend om te zien wat voor vernietigende kracht de natuur soms kan hebben. Daarna zijn we nog bij een mini-gletsjer geweest. Dit is de laagste gletsjer van Europa, en ligt op 50m boven zeeniveau. De reden dat deze nog niet gesmolten is komt doordat er constant ijs van de gletsjer erboven op valt. Daar hebben we overigens nog een kleine demonstratie van gehad met een mini-lawine. Klein of niet, het maakte wel ontzettend veel herrie.

Voor de rest is het veelal leren, eten en slapen geweest. Vorige week hebben we nog een paar lessen wildlife ecology gehad, van onze eigen nutty professor: Torbjorn. Zelfs als zijn lessen een beetje saai zijn weet hij het altijd wel leuk te brengen. We hebben ook nog een excursie van hem gehad, maar het enige leuke daarvan was het aquarium in Balestrand. Wel erg grappig om te zien hoe Torbjorn een kreeft van een halve meter uit het water tilt om er uitleg over te geven. Ik doe het hem niet na. De rest van de week heb ik ziek op bed gelegen met griep. Of het mexicaanse of gewone griep was weet ik niet zeker, maar het was in ieder geval geen pretje.

Dat weekend hebben we nog een halloweenparty gehad. Ondanks dat ik nog niet helemaal 100% was ben ik toch maar gegaan. Eerst hebben we halloweendinner gehad, met allemaal maffe gerechten (knakworst in de vorm van vingers, etc) Dit was allemaal erg leuk. Na de party thuis zijn we nog naar Meieriet geweest. Het was op het begin wel grappig om te zien hoe iedereen zich verkleed had, maar op den duur werden de Noren zo achterlijk vervelend dat we niet tot het einde zijn gebleven.

Voor de rest was het deze week weer een hele hoop leren. Morgen is het examen, dus ik hoop dat het zich morgen uitbetaalt.

Voor dit weekend staat er ook iets heel leuks op de planning, maar daar meer over in het volgende hoofdstuk.

-Ruud

• 04 November 2009 - 15:56

Yasemin Atil:

Héy Ninja!

Heel veel succes met het examen morgen! Je kunt t!!

Groetjes uit het regenachtige Nederland! Je zwaardmaatje, Yasemin

PS: en veel plezier met het uitstapje aankomend weekend!! SUPER!

• 04 November 2009 - 16:16

Pap En Mam:

Hoi kerel,
    Besneeuwde toppen, schitterend. Ik geloof dat de sneeuw aardig jullie kant uit gaat komen, dan hoef je niet meer zo hoog :) Ook heel veel succes morgen en vooral veel plezier het komende weekend. :D We wachten met spanning op dat verhaal, inclusief de foto's natuurlijk. Groetjes Pap en Mam

• 05 November 2009 - 14:03

Roel:

ey bruda,

idd, als jij bij noordpool zit, en ik op de evenaar zitten we lekker in ieders omgekeerde wereld, de een te warm en de ander te koud :P. Heel veel plezier en succes uiteraard en groeten uit suriname.
    Soko Sokoooo

• 08 November 2009 - 21:26

Germa T.:

Hoi neef,
    Zijn je tentames goed gegaan?
    Aan jouw inzet ligt het in ieder geval niet. Heb weer met veel interesse je verhaal gelezen. Je houdt het wel spannend door te schrijven dat je dit weekend iets leuks gaat doen, maar dan zegjunietwat! Pestkop!
    Blijf heel en ik hoop dat je een welverdiend hartstikke gaaf weekend hebt. Gauw schrijven wat je gedaan hebt hoor!

Veel liefs, Germa t.

• 09 November 2009 - 16:16

Opa:

Ik las je verslag, en dat je nog zo flink moet leren. Dat je ook nog maar flink mag genieten. Dat gun ik je zo. Groetjes