Halverwege - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

06 September 2010 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Het verhaal deze keer begint waar het de vorige keer is geëindigd. Ik was voor een paar dagen in Nederland voordat ik weer terug naar Noorwegen ging. De eerste twee dagen heb ik niet zo bewust meegemaakt.. ik was zo moe vanwege de vakantie in Spanje dat ik die dagen erg veel heb (uit)geslapen. De maandag kwam Amy aan op het vliegveld, dus vanaf toen begonnen de vakantiedaagjes pas echt. In de week dat we in Nederland waren hebben we een beetje de toerist uitgehangen. We hebben gezwommen in het zwembad van Centerparcs en donderdag zijn we naar het strand bij Scheveningen geweest. Daarna was het weer tijd om afscheid te nemen van Nederland.

Ik zou echter niet alleen naar Noorwegen gaan. Amy ging voor de eerste anderhalve week met me mee. De vlucht en de lange busreis waren een stuk gezelliger als anders, dit was de eerste keer dat ik deze reis niet alleen maakte.

Het eerste wat we moesten doen toe we in Sogndal waren was verhuizen naar een ander studentenhuis. Ik zit nu weer in het studentenhuis waar ik mijn eerste semester ook zat. Het was ook weer tijd voor een nieuwe Mountain to Fjord groep. Ondanks dat ik dit jaar geen minor doe, ben ik wel een beetje betrokken bij het werk van de internationale studenten. Ik heb een baantje als zogenaamde ‘student buddy’ namelijk, speciaal voor de internationale studenten. Het was een beetje een vreemde gewaarwording.. Ik zag een hoop dingen die we ook vorig jaar gedaan hadden, maar dan eens van de andere kant.

De eerste twee dagen met de internationale studenten waren niet erg spannend, alle administratie moest gedaan worden en sommige studenten die van andere continenten komen moesten op TBC getest worden. Ook dat soort dingen horen erbij. We hebben ons echter wel goed vermaakt. De eerste week hebben we meteen een gletsjer bezocht, we zijn een aantal keer uitgeweest en we zijn bij een concert geweest. Voor mij was het belangrijkste dat ik wat tijd door kon brengen met Amy. Zo vaak zien we elkaar niet. We hebben er in ieder geval het beste van gemaakt. Het was dan ook geen leuk moment om haar weer op de bus naar huis weg te zien rijden..

Nadat Amy vertrokken was is het een tijdje stil geweest. De eerste week van Mountain to Fjord was begonnen, en omdat ze een druk programma hebben zag ik ze niet erg veel. De week daarop was alweer wat interessanter. Die maandag was er een excursie naar Austerdalsbreen, en Matthias had me gevraagd om mee te gaan als assistent. Ik hoefde eigenlijk niks te doen, maar het was leuk om de wandeling weer eens te maken en de gletsjer weer eens te zien. De terugweg verliep wat minder soepel. De buschauffeur had in de tussentijd de accu leeg laten lopen (althans, dat dachten we) en we moesten wachten tot er een andere bus was die de onze weer aan de gang kon krijgen. Toen de bus er was bleek dat de chauffeur vergeten was om de accu überhaupt aan te zetten..

In de dagen daarna begon ik met inlezen voor mijn afstudeerproject. Ik zal er iets meer over vertellen als ik iets meer in de stof zit. Op het moment heb ik het er in ieder geval druk genoeg mee. De week daarna had Matthias me weer gevraagd, deze keer om te helpen bij het nemen van de sedimentmonsters en het laboratoriumwerk. De trip op de boot ging er net zo aan toe als vorig jaar, alleen hadden we dit jaar wat mooier weer. Het labwerk was wel vermoeiend. Ik moest de studenten laten zien hoe je de dichtheid en het organische stofgehalte moet meten, en daar zitten behoorlijk wat uurtjes in. Verder moest ik een beetje ‘supervisen’, oftewel gewoon in de gaten houden of er niks mis gaat terwijl Matthias al lang en breed thuis was.. Nou ja, heb ik ook weer een les geleerd. Vanwege het vele werk met de M2F klas doordeweeks moest ik in het weekend hard doorwerken voor mijn afstudeerproject. Uiteindelijk is het allemaal gelukt, maar het was wel vermoeiend.

Vandaag was een beetje hectisch. Ik vertrek over een kleine 2 uur wederom uit Sogndal, voor 2 weken. Ik moest dus mijn koffer weer inpakken, en zorgen dat alles hier in orde was. Ik ga naar Engeland, op bezoek bij Amy.

Afgelopen dagen kwam er iets bij me op; De helft van mijn tijd hier in Noorwegen zit er alweer op! Het is nog maar 4 maanden voor ik weer in Nederland ben! De tijd gaat ook zo snel hier.. Alhoewel, hier.. Ik spendeer onderhand evenveel tijd in andere landen als dat ik hier doe. Ik ga ook steeds meer nadenken over wat ik volgend jaar ga doen, wanneer Amy Mountain to Fjord gaat volgen.. Desondanks ben ik nog lang niet van plan om af te gaan tellen, ik heb nog wel even hier.

Ik heb zin in morgen!

- Ruud

  • 06 September 2010 - 19:37

    Pap En Mam:

    Het maakt het hele verhaal wel duidelijker.
    Mooie foto's de austerdalbreen is de laatste maand niet veel veranderd.
    Veel plezier in Engeland.
    Je spaarzegeltjes kaart van Ryanair zal wel bijna vol zijn.

    pap en mam

  • 07 September 2010 - 17:06

    Jeroen:

    Wederom erg leuke foto's de natuur daar blijft me verbazen.
    Alsof je niet genoeg vakantie hebt gehad doe maar lekker ruig met je bezoekje naar Engeland. Ongelofeloos :P

    Geniet ervan we zien de verhalen wel weer verschijnen.

    Groetjes Jeroen

  • 07 September 2010 - 20:17

    Mam:

    Hey kerel,

    Weet je wat ik nog het leukste vind aan je foto's? Bij verschillende plaatjes hebben we zelf beelden en kunnen we ons helemaal voorstellen hoe jij erbij staat. De omgeving leeft als het ware :P Keigaaf.
    Geniet van jullie vakantie en dan op naar de eindstreep...dan kun je weer nieuwe plannen gaan maken :D
    Liefs pap en mam

  • 08 September 2010 - 08:19

    Roel:

    Gast... zit s stil joh. alleen maar heen en weer aan het springen. Landje in landje uit. Heb ik ook geprobeerd maar gaat nog nie zo easy hier :P. anywho geniet ervan en doe amy maar de groetjes
    /brofist

  • 08 September 2010 - 14:24

    Yasemin:

    Heeey Maatje! Goed bezig, leuke foto's :)!!Toerist for life eh? haha geniet ervan en ook de groetjes aan Amy!!

  • 08 September 2010 - 18:52

    Germa T.:

    Hoi Noorman,Wat een schitterende foto's heb je weer gemaakt. Amy en jij plakken er prima op hoor! Ben benieuwd hoe je het vindt om andere studenten te begeleiden. Is inderdaad wel een andere kant ja. Hoop dat je het leuk vindt. Ze zullen jou vast niet snel vergeten, net als jij de eerste ervaringen in Noorwegen nooit zult vergeten Ik wens jullie mooie weken in engeland toe en dan op voor de eindstreep. Take care and send my regards to Amy. liefs, Germa T.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal: Reloaded

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Een jaar later

22 Oktober 2010

Herfst

28 September 2010

In het noorden van Engeland

06 September 2010

Halverwege

25 Augustus 2010

Viva España
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 25348

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: