Herfst - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Herfst - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Herfst

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

22 Oktober 2010 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen,

Het verhaal gaat verder waar het avontuur in Engeland geëindigd is. Rond half 6 ’s ochtends was de bus terug in Sogndal. Toen ik terug was op mijn kamertje heb ik niet de moeite genomen om te slapen, want om 8 uur moest ik namelijk alweer weg. Voor degenen die mijn verhaaltjes vorig jaar hebben gelezen, jullie herinneren je Atløy vast nog wel. Het eiland waar het bijna altijd regent.

Dit jaar ben ik meegegaan als assistent-begeleider, in plaats van student. De bus vertrok om 8 uur, en zou er ongeveer 3,5 uur over doen om bij de kust aan te komen. Ik heb helemaal niks van de heenreis meegemaakt; ik sliep. Het weer de eerste dag was prachtig. We hadden zon en totaal geen regen. De weervoorspellingen voor de week zagen er sowieso beter uit als vorig jaar. De eerste dag kregen de studenten alleen wat uitleg, dus hoefde ik vrij weinig te doen. De 2e dag begon droog, maar in de loop van de dag kregen we toch met een aantal buitjes te maken. Het was niet zo erg als vorig jaar gelukkig. Deze dag moesten de studenten metingen uitvoeren, en ik moest tussen de groepjes heen en weer lopen en helpen waar ik kon. Dit was af en toe nog best lastig, want het onderzoeksgebied was niet bepaald klein. Ook die hoge berg in het midden van het gebied hielp niet. Desondanks is toch alles goed gegaan. De volgende twee dagen heb ik geholpen wat ik kon, maar zodra ik even niet nodig was dook ik mijn slaapzak in om een beetje slaap van mijn terugreis uit Engeland in te halen.

Weer terug in Sogndal pikte ik mijn afstudeeropdracht weer op, en ging weer een beetje verder met de routine. Vanwege wat financiële problemen staat het uitgaan een beetje op een laag pitje, dus vermaak ik me met tekenen en wandelen. Klinkt saai misschien, maar hoe lang je ook in Sogndal woont, het wandelen blijft bijzonder. Het weer was in deze tijd ontzettend mooi. Vorig jaar lag er al sneeuw op de toppen van de hogere bergen, maar nu scheen de zon nog.

De volgende week was er weer een excursie: naar Jostedalsbreen. Deze keer ging ik eens niet mee om te helpen, maar voor mijn eigen onderzoek. Ondanks dat de excursie maar 1 stop had die betrekking had op mijn opdracht, was het de reis dubbel dik waard. Net als vorig jaar overheerste de herstkleuren in deze excursie, maar desondanks bleven de temperaturen hoog. Na een aantal stops kwamen we aan bij de mijne. Mijn onderzoek heeft betrekking op de mate van successie op zogenaamde ‘spoil heaps’. Deze spoil heaps bestaan uit rotsen die uitgehakt zijn uit tunnels. Bij deze stop gingen we naar zo’n spoil heap kijken. Ik vond het nodig om er op zijn minst eentje in het echt gezien te hebben voor ik er een rapport over schrijf.

Deze omweg leverde ook nog iets anders op. We maakten een extra stop op een plek waar we vorig jaar niet geweest zijn. Bij een gestuwd gletsjermeer. Dit leverde wederom erg mooie plaatjes op. ’s Avonds toen we terug bij de hutjes waren hebben we nog even rond een kampvuur gezeten voordat we naar bed gingen in onze veel te luxe hutjes.

De volgende dag gingen de studenten weer onderzoek doen naar de vegetatie in de gletsjervallei van de Nigardsbreen. Voor mij was het meer sightseeing. Waar ik me vorig jaar dik moest inpakken en handschoenen moest dragen was dat dit jaar niet nodig. Na een korte wandeling kwamen we aan bij het gletsjermeer van de Nigardsbreen. Ondanks de hoge temperaturen lag hier toch ijs op. Na nog 1 stop zijn we teruggereden naar Sogndal.

Afgelopen weken was een beetje meer van hetzelfde. De tijd kabbelt rustig verder terwijl ik verder aan mijn opdracht werk. De dagen zien er vaak hetzelfde uit. Ik vind het niet zo erg, ik werk gewoon ontspannen verder aan mijn rapport. Ik heb nog nauwelijks 2 maanden in Noorwegen.

Vorige week is de winter plotseling binnen komen vallen. De temperatuur daalde met ongeveer 10 graden binnen een dag, en sinds eergisteren sneeuwt het iedere dag. Vorig jaar begon het in december pas echt te sneeuwen. Ik vind het niet erg, het geeft Sogndal een gezellige winterse sfeer.

Nog 2 maanden.

- Ruud

  • 22 Oktober 2010 - 15:54

    Pap En Mam:

    inderdaad nog maar 2 maanden, geniet er nog maar van.
    Mooie foto's vooral die spiegeling in het meer van nygaardsbreen.
    moet je mazzel mee hebben om zoiets te zien.

    groeten,

    Pap en Mam

  • 22 Oktober 2010 - 16:36

    Jeroen:

    Hou die sneeuw nog maar even daar vind het nu al koud genoeg hier ;).
    Sterkte de laatste 2 maanden. Gaat helemaal goedkomen hoor ik wel.

    Groetjes

  • 24 Oktober 2010 - 08:26

    Mam:

    Enne...... nog anderhalve maand :D
    Xxx

  • 24 Oktober 2010 - 09:21

    Germa T.:

    hej Noorman,
    gaaf hoor, jij als studentbegeleider. Is dit verplicht of ben je er gewoon goed in?
    Heb genoten van je foto's. Soms moet ik mijn mond weer even dicht duwen, anders blijft die van verwondering open staan..
    Lijkt me machtig interessant om iets van je eindverslag te lezen. van metingen heb ik natuurljik geen verstand, maar wat sedimenten over de geschiedenis van een plek kunnen vertellen lijkt me heel boeiend. Wil je niet iets aan je moeder mailen? Zij kan het me zo doormailen.
    big hug,
    germa t.

  • 25 Oktober 2010 - 08:07

    Yasemin:

    Gaaf; sneeuw, regenbogen en zon! Nog ff dan ben je (zijn jullie) weer in NL, hihi!

  • 25 Oktober 2010 - 11:17

    Roel:

    Broeder!! tja nog minder dan twee maanden inderdaad.. dan benne we weer thuis. Bij jou komt nu de winter aan, bij mij begint de zomer. 40 graden is niet warm :S. hey geniet van de sneeuw en tot gauw
    /brofist

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal: Reloaded

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Een jaar later

22 Oktober 2010

Herfst

28 September 2010

In het noorden van Engeland

06 September 2010

Halverwege

25 Augustus 2010

Viva España
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 25352

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: