De eerste week... voor de tweede keer! - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu De eerste week... voor de tweede keer! - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

De eerste week... voor de tweede keer!

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 April 2010 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Sinds vorige week ben ik weer terug in het mooie Sogndal. Net als vorige keer zal ik op deze site een beetje mijn ervaringen bijhouden.

Het begon allemaal met de heenreis. Vorige keer vloog ik vanuit Oslo met een schoendoos met vleugels naar Sogndal. Dit keer ben ik op een andere manier gereisd. Eerst ben ik natuurlijk met het vliegtuig naar Oslo gevlogen, en vanuit daar heb ik de bus naar Sogndal gepakt. 8 uur in de bus zitten is geen pretje, maar het mooie uitzicht maakte een hoop goed.

Wat me meteen opviel was dat het voorjaar hier nog niet aangebroken was, zo zag het er tenminste niet uit. Toen ik met de bus door de bergen van Hemsedal reed werd het zelfs nog een graadje erger: hier lag nog gewoon een meterdikke laag sneeuw! Het heeft wel mooie plaatjes opgeleverd. Rond 10 uur ’s avonds kwam ik aan in Sogndal, en werd ik naar mijn nieuwe onderkomen gebracht. Niet meer in elvatunet, als vorige keer. Deze keer zit ik in een huis boven aan de berg. De kamers zijn groter, en ik heb mijn eigen badkamer. Het is ook goed voor mijn conditie, want iedere dag moet ik minstens 2 tot 3 keer de berg op en af lopen. Ach ja, eigen badkamer.

De dagen daarop ben ik weer een beetje aan Sogndal gaan wennen. Ik heb oude vrienden opgezocht, en ook nieuwe vrienden gemaakt. Sinds ik in Sogndal ben is ook hier de lente aangebroken, waar ik wel blij om ben. Voor de rest hebben we van alles gedaan: uitgaan (natuurlijk), bowlen en bergen beklimmen. Een ding is me meteen opgevallen hier in Sogndal. De laatste keer dat ik hier was waren we met 35 internationale studenten. Nu zijn er minder dan 10. Dit maakt de sfeer meteen een stuk anders. Het is rustig, misschien zelfs iets te rustig. Waar het vorig jaar vanzelfsprekend was om op zaterdag uit te gaan, moet je nu onderhand mensen uit hun kamertje slepen willen ze iets gaan doen.

Afgelopen maandag ben ik met mijn stage begonnen. De meeste werkzaamheden bestaan nu uit laboratoriumwerk. Ik ben nu bezig met de sediment cores van vorig jaar. Het zijn lange dagen, en het is hard werken, maar over een paar weken wordt het een stuk interessanter. Mijn begeleider, Matthias, is een eigenaardige man. Hoewel ik het meestal wel goed met hem kan vinden, heeft hij ook wel een beetje een tirannieke kant. Ik vind het niet zo erg, en het is leuk om af en toe tegengas te geven door over een onderwerp te beginnen waar hij een hele uitgesproken mening over heeft. (zoals CO2 uitstoot)

Vrijdag was een erg vreemde dag. Matthias zou een paar dagen het land uit zijn, maar vanwege de vulkaanuitbarsting op IJsland werd zijn vlucht geannuleerd. Hij vind het niet erg. Hij is een geoloog, dus dit kan interessante resultaten opleveren voor zijn (en mijn) onderzoek. Sinds de uitbarsting is het weer hier wel flink in de war. Tot aan vrijdag is het hier mooi lenteweer geweest, met een hoop zon. Vrijdagavond stapte ik de deur uit, en wat denk je. Ligt er ineens 5 cm sneeuw! Het is nog de hele avond keihard blijven sneeuwen. De volgende dag heeft het de hele dag geregend. Gisteravond werd ik uitgenodigd voor een verjaardagsfeest. Hier werd ik weer fijn herinnerd aan hoe ongelofelijk dronken die Noren kunnen worden.

Vandaag was het weer een mooie dag. Alleen was het weer een beetje bizar. De zon scheen, maar soms begon het plotseling te sneeuwen. Terwijl er geen wolken waren. Nou ja, het zal wel.

Tot zover weer mijn eerste dagen in Sogndal. Ik ben benieuwd wat komende weken gaat brengen, en ik hoop dat er wat meer leven in de brouwerij komt.

Het is goed om weer terug te zijn.

- Ruud

  • 18 April 2010 - 19:53

    Ted En Carla :

    hey ruud succes met je stage daarzo en pas goed op jezelf jongen

  • 18 April 2010 - 22:13

    Roel:

    Sjit, niet de eerste :P. Anywho mooi dat je het daar naar je zin hebt iig. Mischien maar beter dat het gaspedaal deze keer wat minder hard word ingedruk, je moet wel denken aan je brandstof he, je heb nog acht maanden te gaan ;) succes en veel plezier nog.
    Peace out!!

  • 19 April 2010 - 11:38

    Germa T:

    Hé neef,
    Na je eerste verhaal zit ik alweer in je rugzak en geniet mee met jouw ervaringen.
    het lijkt me ook wel een beetje vreemd zo voor de 2e keer op dezelfde plek. Je zal moeten verwerken dat alles net iets anders is dan je in jouw herinneringen had opgeslagen. Dan is er ook weer ruimte voor nieuwe ervaringen.
    Ik hoop dat ik nog veel van je mag lezen.
    liefs, Germa t

  • 19 April 2010 - 12:52

    Mam:

    Ja, wat denk je zelf. De lente begint als jij daar aankomt :)Lijkt me logisch, toch?
    Ik kijk weer erg uit naar je verhalen en verheug me erop dat we in juni jouw "toko" met eigen ogen mogen aanschouwen. Ik denk dat het vanaf augustus met je afstudeerprojekt wel drukker is daar met de buitenlandse studenten, dus dan kun je je hart ophalen :P.
    Hou ons op de hoogte enne....de webcam komt eraan dus we "zien" ons binnenkort. Tot gauw xxxx Mam.

  • 19 April 2010 - 16:24

    Yasjuh:

    Heyhey!

    Spannend weer! (dubbelzinnig).

    Gebruik je worse-case-scenario-survival-handboek , enkel in noodgevallen, hihi.

    Veel succes & plezier wieder. Tot gauw! Je maatje, Yasemin


  • 23 April 2010 - 21:35

    Marjo Van Der Locht:

    Hallo Ruus,

    Leuk dat we weten waar je uithangt. Het is daar wel erg mooi moet ik zeggen, als ik de foto's zie. Ik wens je veel succes, en ik hoop dat je weer gezond terug komt, want de fanafre kan je niet missen.
    Groetne marjo van der Locht

  • 23 April 2010 - 21:37

    Marjo Van Der Locht:

    Hallo Ruud. Ik heb even niet op zitten letten, een paar typ foutjes. het is al laat, vandaar, maar maak er een leuke tijd van en geniet van alles wat je tegen komt.

  • 25 April 2010 - 12:05

    Geert Van De Wiel:

    Hé Ruud, veel succes en veel plezier gewenst daaro. Veel groetjes vanuit de andere kant van de wereld: St. Lucia in Zuid-Afrika. Hier begint de herfst aan te breken...

    www.debushrangers.blogspot.com

  • 08 Mei 2010 - 10:36

    Germa T.:

    Hoi Noorman, Ben vandaag ff uit je rugzak gekropen om je foto's nog eens te bekijken. Heerlijk om al dat moois te bekijken en de ruimte om je heen te voelen.
    Zo nu kruip ik weer terug. beetje koud nog...Lente komt zo!
    liefs Germa T.

  • 10 Mei 2010 - 19:29

    Manita & Theo:

    Heej die Ruud,

    Je vervolgavontuur in Noorwegen weer opgestart? Ik ga je weer volgen natuurlijk. Je verhalen boeien en worden heel leuk geschreven. Een plezier om bij te houden.
    En precies wat je moeder zegt: De lente begint waar jij je koppie laat zien. Dat blijkt wel weer. Nu de zomer ook nog en dan kan het niet meer kapot.
    Lieve Ruud, heel veel succes met je stage en geniet van deze periode.

    Groetjes vanuit Velden

    Manita & Theo

  • 10 Mei 2010 - 19:30

    Manita & Theo:

    By the Way.....Schitterende foto's weer!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal: Reloaded

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Een jaar later

22 Oktober 2010

Herfst

28 September 2010

In het noorden van Engeland

06 September 2010

Halverwege

25 Augustus 2010

Viva España
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 25371

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: