Daar boven op die berg - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Daar boven op die berg - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Daar boven op die berg

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

27 Mei 2010 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Vorige week zijn de practicumlessen van de sedimentology klas begonnen. Omdat ik Matthias’ assistent ben mocht ik de klas hierbij begeleiden. De eerste dag begon al meteen leuk. Net als tijdens Mountain to Fjord gingen we het fjord op in een bootje om sedimentmonsters te nemen. Als begeleider was ik dus ook degene die het bootje mocht besturen. Het fjord is hier 80 meter diep, dus daar kwam wel zwaar materiaal bij kijken. Aangezien ik de begeleider was deed ik eerst een keer voor hoe het moest, en keek vervolgens toe hoe de klas het deed. Het ging wat onwennig, en iedereen had achteraf smerige kleren, maar ik heb in ieder geval wel gelachen.

De rest van de week hebben we de monsters geopend en verschillende onderzoeken erop losgelaten. Omdat we maar een week hadden zijn we er niet erg diep op in gegaan, maar ze hebben er gelukkig wel wat van geleerd.

Vrijdagmiddag toen mijn lessen waren afgelopen besloten Ekki en ik om een uitstapje te gaan maken. Het was immers prachtig weer. We namen de bus naar Fjaerland, naar een plek waar we vorig jaar ook met een excursie zijn geweest. Een paar jaar geleden is hier een gigantische lawine geweest, dus het zag er best indrukwekkend uit. We hebben een hutje gehuurd (genaamd Flatbrehytta) bovenop de berg, nu moesten we er alleen nog komen. Voordat we met de klim konden beginnen moesten we eerst naar een nabij gelegen dorpje lopen om geld te pinnen, omdat de automaten in Sogndal toevallig die dag defect waren. In totaal hebben we ongeveer 10 kilometer gelopen voor we überhaupt met de klim begonnen. De klim zelf was ook erg zwaar. De hut lag op 1000 meter, dus we waren er nog niet zomaar. Die 12 kilo die we op onze rug mee moesten sjouwen hielp ook niet echt..

Na een kleine 2 uur klimmen kwamen we op een punt aan waar nog ongeveer 2 meter sneeuw lag. Het pad was al lang verdwenen, dus we moesten een beetje improviseren. Op den duur kwamen we op een punt dat we de keuze hadden om over een sneeuwvlakte omhoog te gaan, of langs een waterval omhoog te klimmen. We wisten dat de sneeuw niet betrouwbaar was, omdat we al een paar keer plotseling een meter weg waren gezakt. Daarom namen we de waterval.

Achteraf niet de beste keuze. We moesten tegen ontzettend steile rotsen op klimmen, waar hier en daar een los plekje met mos zat. Als we hier zouden vallen zouden we in de rivier terechtkomen die helemaal naar onderin het fjord gaat, dus we twijfelden wel een beetje. We hebben de sprong toch maar gewaagd, en we zijn veilig en wel boven gekomen, maar achteraf gezien was het eigenlijk veel te gevaarlijk. Het voelde wel als een echte overwinning aan toen we eindelijk om 11 uur bij de hut aan kwamen.

Het hutje was simpel, op een ding na. Het stond voor de helft vol met coca cola blikjes en chocoladerepen. Aan de muur hing een briefje dat het 35kr per stuk kostte. Wat een kapitalist zeg!

De dag daarop zijn we weer de berg afgedaald, maar deze keer hebben we toch maar de sneeuwvlakte genomen. Ging ook niet zonder slag of stoot, maar het was beter als het alternatief. De rest van de afdaling ging soepel.

Deze week heb ik eerst de practica met de klas afgerond, de resultaten waren oké, maar het was jammer dat we niet meer tijd hadden. De rest van de tijd ben ik gewoon weer verder gegaan met mijn werk achter de microscoop.

Vorige keer vroeg iemand (op een.. nogal vreemde manier) of ik iets van mijn resultaten kan laten zien. Over het algemeen ben ik nu nog vooral bezig met data verzamelen, dus ik ben nog niet erg ver met de analyse, maar bij de foto’s heb ik een aantal grafieken toegevoegd die misschien een beetje een beeld kunnen schetsen van wat ik aan het doen ben. Deze grafieken geven de ‘LOI’, of Loss on Ignition weer. Dit is het percentage organische stof in de sedimentcores. Er wordt meer organische stof geproduceerd tijdens warmere periodes, dus kun je hier ook klimaatgrafiek van maken. De eerste twee heb ik gemaakt, de andere 5 zijn van andere jaren.

Uit deze grafieken kunnen we precies bepaalde gebeurtenissen in het verleden terugvinden, dus hebben we hem ook kunnen dateren. Het gaat ongeveer 10000 jaar terug, tot aan de laatste ijstijd. Volgende week in Duitsland gaat Matthias deze resultaten aan de IPCC (International Panel for Climate Change) voorleggen en er een discussie over houden. In feite kunnen we met deze grafieken aantonen dat de zogenaamde ‘opwarming’ van de aarde helemaal niets speciaals is. In de grafieken kun je zeker 5 tijdstippen terugvinden waarop het eerder is gebeurd, en in grotere mate als nu.

Ik ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Dit is mijn laatste update voordat ik naar Duitsland ga. Ondanks dat ik me afgelopen week prima heb vermaakt, denk ik dat het wel goed voor me is om even uit Sogndal weg te zijn. Even een andere omgeving, en andere mensen. Ik verheug me al op volgende week, op de oude en de nieuwe gezichten.

- Ruud

  • 27 Mei 2010 - 20:54

    Pap En Mam:

    Hoihoi,

    Nou maar goed dat we het niet allemaal weten wat je uitvreet. Wel link zo'n tochtje. Ik hoop dat een volgende keer iets gemakkelijker verloopt. Wel weer schitterende foto's gemaakt zeg. We kunnen haast niet wachten om het allemaal zelf te gaan zien. Gave grafieken. Lijkt me een pokkewerk:P maar jij vindt dat wel leuk he? Als iemand me een jaar geleden had gezegd dat je voor de klas kwam te staan....had ik ze voor gek verklaard :)Wel een leuke afwisseling zo. Ik hoop dat je in Duitsland ook een hele leuke tijd hebt. We spreken ons weer gauw.......Liefs van ons

  • 28 Mei 2010 - 06:25

    Roel:

    Daar boven op de berg... daar stond n.... tja wel leuk dat we eigenlijk een beetje in de zelfde richting aan het werken zijn. Mijn onderzoek is nu vooral geohydrologisch maar het is leuk om te zien dat hier de processen nog plaats vinden die ooit oooo zo lang geleden plaats vonden in tropisch europa. haha mischien kunnen we wel dezelfde major doen ;) hee viel späss in Duitsland!!
    /brofist

  • 28 Mei 2010 - 07:39

    Yasemin:

    Gaaaf! Meester Toonen voor de klas, stoer. Data, data en nog eens data. Goed bezig Ruud. Geniet lekker van het meest interessante deel: Analyse!
    Dat uitstapje hebben jullie goed gedaan. Hoewel gewaagd en gevaarlijk, zijn jullie meesterlijk terecht gekomen. Wat een afzetters van die repen haha.
    Heeeel erg veel plezier en succes in Duitsland alvast en tot skyp's!

  • 29 Mei 2010 - 12:03

    Germa T.:

    Hej Noorman,
    Jij en je egel halen wel breaking nieuws uit jullie onderzoek. gaaf man!
    Bijzondere tocht hebben jullie weer gemaakt zeg!
    Schitterende foto's! Jullie durven wel. In ieder geval zijn we weer veilg beneden aangekomen toch? Ik ga wel Sonja Bakkeren, ben ik de volgende keer niet zo zwaar in je rugzak.
    Veel succes en plezier, je redt het wel meester Ruud!
    liefs Germa t.

  • 01 Juni 2010 - 13:09

    Berry:

    Ha Meester Ruud
    Raar is dat als je tijdens je stage voor de klas staat terwijl je zelf in principe nog een leerling bent. Wel leuk, ik heb dit zelf tijdens mijn stage, heel lang geleden, in Brunssum ook meegemaakt.
    De natuur blijft mij daar verbazen,wij gaan tijdens onze vakantie ook van die mooie tochten maken. Dan kunnen we de foto 's later vergelijken. Ik spits me nu al op het land. Als je weer gaat klimmen en over sneeuw gaat lopen kijk dan uit waar je loopt maar het is wel de moeite waard die verscholen paadjes:). Have fun in Germany.
    Groetjes Berry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal: Reloaded

Recente Reisverslagen:

07 December 2010

Een jaar later

22 Oktober 2010

Herfst

28 September 2010

In het noorden van Engeland

06 September 2010

Halverwege

25 Augustus 2010

Viva España
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 25349

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: