Een zeiknatte week in Noorwegen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Een zeiknatte week in Noorwegen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Een zeiknatte week in Noorwegen

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Augustus 2009 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen. Tijdens een introductie vorige week is mij verteld dat de zomers in Sogndal erg zacht zijn, met veel zon en weinig bewolking. Daar leek het ook even op in het begin van de week. Toen kwam er een regenbui die 4 dagen bleef aanhouden. "Maar je komt uit Nederland, je bent dit toch gewend?" Die vraag heb ik deze week vaak gehoord...

Deze week stond in het teken van een cursus Noors voor alle buitenlandse studenten. Dat houdt in: lange dagen in de lesbanken en lekker veel grammatica leren. Gelukkig duurt een 'lange dag' in Noorwegen maar tot 3 uur, met om de 50 minuten een pauze. Ik heb wel wat geleerd, maar om nu te zeggen dat ik Noors kan praten... nah. Komt misschien nog wel.

De avonden deze week zijn lekker actief geweest, met barbeques, uitgaan en uhmm.. uitgaan.
Donderdagavond had ik eindelijk mijn eerste berg beklommen! Het voelde echt aan als een overwinning. Zaterdag heb ik deze berg nog een keer beklommen in de stromende regen (geen pretje), en gisteren hebben we met een grote groep een nog hogere berg beklommen. Deze berg heet in het Noors Storehogen, wat vrij toepasselijk grote hoogte betekent. Ook hier werden we gezellig de hele dag gezelschap gehouden door de stromende regen.

Vrijdagmiddag hebben we ook nog iets leuks gedaan. We hebben met een groepje mensen in het fjord gezwommen. Ondanks dat het water echt ijskoud was, waren er 3 gekke Nederlanders die bijna 20 minuten rond hebben gezwommen. Een hete douche heeft nog nooit zo goed gevoeld.

Dat was het voor deze week! Ik heb nog een filmpje gemaakt van het beekje dat vorige week nog rustig door het dorp kabbelde. Kijk maar eens wat 4 dagen regen met zo'n beekje kunnen doen.

-Ruud

• 17 Augustus 2009 - 14:39

De Vinken:

Heej die Ruud,

Je hebt je roeping toch niet gemist? Schrijver worden kan ook nog altijd :-)
    We hebben met heel veel interesse jouw verslagen gelezen en de foto's en video bewonderd. Echt bewonderd, want wat een mooie natuur is daar.
    Jammer van die regen en daardoor de bewolking met het klimmen, maar jouw kennende zullen we nog wel een keertje foto's zien van een Storehogen en het uitzicht hier vandaan in de zon.
    Volgens ons krijg je je tijd wel om daar! Geniet er van en we wachten met spanning op de volgende episode van je Noorwegen-story.

Groeten van ons vijven.

PS
    Tante Germa is vandaag jarig en die is zo ontzettend blij dat ze Sara ziet :-) ;-)

• 17 Augustus 2009 - 15:57

Pap En Mam:

Je ziet maar ieder nadeel heb z'n voordeel. Door de vele regen heb je 'n geweldig filmpje kunnen maken.
    Stoere "jongens" die het koude water trotseren.
    lijkt me een leuke gezellige groep,daar kom je de tijd wel mee door.
    Geniet van de bergen en je vrije tijd en kom maar eens lekker tot rust.
    We verheugen ons op het vervolg....

xxx

• 18 Augustus 2009 - 08:59

Kim:

Goh ja, gezellig gezelschap die regen :P

Vanuit het niet zo regenachtige Nederland:
    De groetjes van al je collega's!

• 18 Augustus 2009 - 13:57

Opa:

Genoten van je foto's. Wat zit je toch in een rijk land, jongen. Die prachtige natuur dat had ik als jongen ook wel mee willen maken, en al die schone dames om je heen...een rijkaard kan zich niet meer wensen. Geniet en steek er wat van op en kom met veel verhalen weer gezond thuis, Je opa

• 19 Augustus 2009 - 19:01

Germa:

Hey Ruud, wat vind ik je foto's prachtig en wat schrijf je leuk! Aan je verhalen te lezen ben je niet echt met een "dagje kuieren op de hei" bezig. Zo,n klimpartij is kicken, maar neem elke stap goed doordacht. zéker als het regent!.
    vééél plezier kerel,
    Liefs van je tante.

• 20 Augustus 2009 - 17:57

Berry:

Ha kerel, ik had je verslag al gelezen maar Annemie schreef al een reactie. Nu is de tijd wat verstreken en kan ik jou wat leesvoer bezorgen. Wat een mooie natuur wij zijn al plannen aan het maken om ook een keer die kant op te gaan. Wat een mooie natuur, hard , ruig en enorme vergezichten. Hebben wij thuis niet:-).
    Geniet met volle teugen van wat het land je te bieden heeft en misschien krijg je dan ook last van het iwwt virus. Erg gezond. Drank is een dure liefhebberij daar maar what ever. Hier zijn we eindelijk achter de candese ganzen aan het gaan en kunnen we die nu eindelijk beheren. Ayla doet goed haar best en werkt hard. Kijk eens of dat daar nog iets te beheren is. Wie weet kom ik dan ook die kant op.
    Groetjes Berry. Ps. je jas is onderweg.

• 22 Augustus 2009 - 09:14

Mam:

he ruud, gave profielfoto zo boven op die gletcher. Ben benieuwd naar de rest...... dooooeeeeeiiiii