De plek waar ik op een dag terug zal komen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu De plek waar ik op een dag terug zal komen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

De plek waar ik op een dag terug zal komen

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

23 Augustus 2009 | Noorwegen, Sogndal

Afgelopen donderdag vertrokken we met een bus naar Jotunheimen. Na een dikke 2 uur door het berglandschap rijden kwamen we aan bij het herbergje waar we zouden overnachten. Zodra iedereen zijn spullen had weggelegd maakten we ons klaar om de gletsjer genaamd Storbreen te gaan beklimmen.

Na ongeveer een uur lopen en klimmen door het prachtige berglandschap kwamen we aan bij de gletsjer. We deden onze spullen aan en begonnen met de klim. Onze begeleidster had er zin in, want we zijn door iedere ijsspleet in de gletsjer heengeklommen. Mij zal je daar echt niet over horen klagen, ik heb me prima vermaakt met het klimmen en klauteren door het ijs. Na een paar uur gingen we weer terug naar de herberg. 's Avonds hebben we nog naar de sterke verhalen geluisterd van een oude bergbeklimmer over zijn avonturen in Tibet en Nepal. Ik heb nu al besloten dat ik hier ook zeker een keer heen wil.

De volgende dag zijn we weer vroeg opgestaan om wederom de gletsjer op te gaan. Een groot deel van de groep wou liever niet mee, maar dat mocht de pret voor de rest niet drukken.

Deze dag was echt het hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) tot nu toe. We zijn helemaal doorgeklommen tot het ijsplateau, en hebben hier ook geluncht. Het uitzicht hier was.. overweldigend. Het was ook zo helder dat je in de verte de hoogste toppen van Jotunheimen kon zien. Het voelde een beetje onecht aan.. het voelde bijna aan als een andere wereld, zo hoog in de bergen.

Voor de terugweg namen we een beetje een alternatieve route. Er zou een pad zijn, maar die waren we op den duur een beetje kwijt. Dit leidde tot een nogal gevaarlijke (maar wel leuke) afdaling naar de vallei waar de herberg lag.

Later op de dag hebben we nog een grot bezocht. Dit was niet zo'n grot zoals je ze in Valkenburg aantreft, hier moest je echt door de rotsen kruipen, en als je op probeerde te staan stootte je je hoofd.. ik ben ook erg blij dat ik een (paarse) helm op had.

Aan het eind van de middag was het tijd om de mooie vallei in Jotunheimen te verlaten. Een beetje bezwaard keek ik uit het raam naar de rotsen, de sneeuw op de toppen en de watervalletjes in de vallei, hopend dat dit niet mijn laatste bezoek aan deze plek was. Nadat we de bergen verlaten hadden en weer terug op aarde tussen de fjorden reden ben ik in slaap gevallen.

Ik herinner me nog dat ik twijfels had voordat ik naar Noorwegen ging, maar deze zijn allemaal als sneeuw voor de zon verdwenen. Deze reis was het beste wat mij op dit moment kon overkomen.

Het moment dat ik bovenop de gletsjer stond, uitkijkend over honderden kilometers bergen, gletsjers en dalen, zal ik voor altijd bij me dragen.

Ooit zal ik hier weer terugkomen.

-Ruud

  • 23 Augustus 2009 - 22:49

    Pap En Mam:

    Hoi jongen,
    We hebben de foto's geloof ik wel drie keer bekeken, en volgens mij heb je er tijdens het kijken nog foto's bijgezet. Geweldig, wat een ervaringen. Ik wed dat je zelf ook vaak stil viel. Het ziet er wel allemaal "koud" uit, en ik hoop dat je de dikke jas nog niet mist. Maar zo te zien draag je nog steeds geen handschoenen en ook geen muts, dus de echte nederlandse "hardheid" is jou niet onbekend. We beleven het met je mee zover als dat gaat, en genieten ook van je verhalen. Ik hoop echt dat je daar nog eens terug komt en het nog eens meemaakt, zoals je zelf ook aangeeft. Ga verder met genieten zoals je doet, en maak er iets moois van.
    Groetjes van de drie thuisblijvers.xxxxxx


  • 24 Augustus 2009 - 20:50

    Kim:

    Wauw :) Mooi!

  • 26 Augustus 2009 - 06:47

    Jeroen:

    Heej Ruud,

    Tering wat een uitzicht. Dan voel je je hel klein volgens mij als je dan op zo'n gletsjer staat... Ongelofeloos.

    Khad het er met je broer ook over dat het goed is om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan. Maak genoeg foto's en blijf vooral zo enthousiast.

    Groetjes, Jeroen

  • 26 Augustus 2009 - 11:43

    Berry:

    Ruud wat mooi, jou verhalen lees je als een boek. Jij geniet echt he:-0. Vent maak er nog wat mooiers van. Deze reis met deze natuur vergeet je nooit meer, ik kan me goed voorstellen dat je hei terug wilt. Greets

  • 30 Augustus 2009 - 16:04

    Germa:

    hey Ruud,
    Wat een fantastische ervaring doe je op in dit prachtige landschap.
    Ik kan me voorstellen dat dit je inderdaad voor altijd bij blijft en dat Noorwegen een stukje van jou wordt.
    Een limburgse knuffel van je utrechtse tante en "break a leg" maar niet heus.
    kus, germa

  • 31 Augustus 2009 - 14:09

    Jessica:

    Hee Ninja Roetsj ;)

    Zag op je hyves je site staan dacht ga ff kijken. Wel leuk verhaal zeg en leuk filmpje! Haha
    En ja de groep is erg cool, komt natuurlijk door de nederlandse support hea :p

    Vond gister wel gelsaagd, we gaan snel weer lekker nederlands bavianen...voer maken :P

    Tot morgen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

Het mooiste land ter wereld

07 December 2009

Aan het randje van de wereld

30 November 2009

En de klok tikt maar door..

09 November 2009

Boven de Noordpoolcirkel

04 November 2009

Studeren hoort er ook bij
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 25368

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: