Over gletsjers, sedimenten en pannekoeken. - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Over gletsjers, sedimenten en pannekoeken. - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Over gletsjers, sedimenten en pannekoeken.

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 September 2009 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Ik ben een tijdje lui geweest met het schrijven van verhaaltjes. Dat komt omdat ik het de laatste twee weken erg druk heb gehad.. zowel met school als met.. andere dingen.

Vorige week begon met een excursie naar Austerdalsbreen, een van de bekendere gletsjers van Noorwegen. Ook hier is het landschap weer prachtig. Het is onbeschrijfbaar hoe klein je jezelf voelt wanneer je door het dal loopt op weg naar de gletsjer. Voor de rest van de week was het afwisselen tussen excursies op meren en fjorden en laboratoriumwerk. Tijdens de excursies hebben we diverse parameters opgemeten in de rivieren en meren. Deze vormen samen met de sedimentmonsters de rode draad van het project waar we ons de komende 4 maanden mee gaan bezighouden.

Het is de bedoeling dat we na afloop van deze 4 maanden een verklaring hebben gevonden voor de zogenaamde 'little ice-age' die rond 1750 heeft plaatsgevonden. Mocht alles gaan zoals we willen, zal onze groep de eerste ter wereld zijn die hier een verklaring voor heeft gevonden.

Na een week hard werken was het weer tijd voor weekend. Dit weekend begon met overdag een volleybal toernooi. Als er iets is waar ik achter ben gekomen, dan is het dat Noren hele smerige valsspelers kunnen zijn. "Die bal was buiten de lijn!". Geeft niks, punt voor het Noorse team. Ondanks dat was ons team ook echt ronduit slecht. We hebben gelukkig wel gelachen.

's avonds was er een themafeest in Meieriet, een van de bekendere clubs in Noorwegen. Het thema was: Hawaii. Gehuld in dezelfde zwembroek en roze hoofdband als ik bij het volleybaltoernooi aanhad heb ik een geweldige avond gehad. Het was wel leuk dat iedere Noor op dat feestje me herkende aan mijn roze hoofdband.

De volgende dag hebben we iets heel erg Nederlands gedaan: we hebben pannekoeken gebakken! Je moest eens weten hoe goed een pannekoek smaakt als je het al (bijna) een maand niet meer gegeten hebt. Wederom een erg geslaagde dag.

Deze week begon met een excursie op het fjord. We gingen met een bootje het fjord op, en hebben dezelfde parameters opgenomen als vorige week. Dit alles in de stromende regen natuurlijk. (afgelopen 2 weken heeft het ook weer bijna non-stop geregend) De rest van de week hebben we weer in het laboratorium gewerkt aan de sedimentmonsters.

Vrijdag was er een feest van de outdoorgroup, op de flank van een berg. Hier ben ik (natuurlijk) ook lid van, dus zijn we met een groepje hierheen gegaan. De dag begon met een aantal spelletjes, zoals touwtrekken en een krattenrace. Ook hier demonstreerde de Noren weer hoe bedreven ze zijn in valsspelen. "geeft niks dat jullie met 5 man minder zijn, zo kunnen jullie betere tactieken toepassen". Dit was dus bij het touwtrekken. Leuk om te zien dat bij de volgende ronde (Noren tegen Noren) de teams wel gelijkgetrokken werden. Och ja, hoort er ook bij.

's avonds hebben we rond het kampvuur gehangen, met mensen gepraat, om dronken Noren gelachen, etc. Ik heb echt nog nooit een volk gezien wat zoveel drinkt als de Noren. De opkomst was blijkbaar zo groot dat er niet genoeg tenten voor iedereen waren. We hadden een mooi plekje gevonden onder een betimmerde rand.(zie foto's) De meeste zijn ongeveer rond half 4 gaan slapen. Jammer dat mijn slaapzak nog in Nederland ligt.

Na een nogal koude nacht was het tijd om weer terug naar Sogndal te gaan. Net toen ik me klaarmaakte om een middagdutje te gaan doen kreeg ik een smsje. "Hey, wanna come swimming in the fjord?". Doei middagdutje. Toen ik terugkwam van het zwemmen, maakte ik me weer klaar om een dutje te gaan doen. Toen kreeg ik weer een smsje. We gingen met zijn allen gezellig bij elkaar zitten, en zijn vervolgens naar een BMX- en breakdanceshow gegaan. De show was erg spectaculair, ondanks dat het niet erg groots opgezet was. Natuurlijk zijn we hierna meteen weer doorgegaan naar Meieriet om te feesten. Ik had toevallig mijn oranje voetbalshirt aan, en vreemd genoeg kreeg ik ineens veel meer aandacht van de Noren als anders. In de positieve zin natuurlijk!

Toen we om half 3 thuis kwamen ben ik EINDELIJK gaan slapen. Helaas had ik op het feest iemand beloofd om de volgende dag weer in het fjord te gaan zwemmen, dus van uitslapen kwam het niet echt. Het leek zo'n goed idee toendertijd... Voor de rest is het een rustige zondag geweest.

Dit waren dus de afgelopen 2 weken voor mij in Noorwegen. Ik heb het hier nog steeds geweldig naar mijn zin. Ik mis Nederland helemaal niet.. daarvoor is het hier veel te mooi. Ik mis jullie wel een beetje, mijn familie, mijn vrienden.. maar 4 maanden zijn maar kort. Iedereen de groetjes uit het frisse Noorwegen, en tot gauw!

-Ruud

  • 07 September 2009 - 00:08

    Roel:

    ey bruda,

    yay, eerste :P nja je hebt een turbulente 2 weken gehad zo te lezen, mooi man. Als je dit volhoud tot t einde vind ik het knap (maar heb vertrouwen in je ;)) enne, dat vat ik trouwens als een belediging op, nog nooit iets gezien wat zoveel drinkt als de noren....psssst je zou beter moeten weten :P. veel plezier nog en we spreken elkaar nog wel.
    Toedels

  • 07 September 2009 - 07:56

    Pap:

    Hoi jongen,

    Het is niet vreemd dat die noren zo op dat oranje shirt reageren.
    Hebben 2 x op hun todden gehad afgelopen maanden.
    Hoop wel dat je het volhoud met zovel slaap tekort.

    tot schrijfs

  • 07 September 2009 - 16:35

    Mam:

    Hoi Ruud

    Dutjes zijn voor oude mensen :) zo zie je maar wat er gebeurt als je wakker blijft ;) Ik hoop maar dat je straks nog aan ons kleine kikkerlandje kunt wennen. Dat zal wel moeite kosten maar gelukkig voor jou is dat nog ver weg. Leuk om te zien hoe jullie met elkaar bezig zijn gedurende de week. Hoezo feestje op de bergflank, die maar ruig. Er is daar geloof ik genoeg te doen buiten de school om. Tenminste zo lijkt het wel. Die foto waarop je onder aan die gletcher staat die blijft woooaaauuuuww.
    Maar ook de andere foto's zijn prachtig. Geniet ervan en laat je door de regen niet klein krijgen. Er komen nog mooie dagen aan heb ik gezien. Groetsels en tot schrijfs

  • 07 September 2009 - 16:59

    Jeroen:

    Ik hoor net dat we met zijn alle wat vaker uit gaan in Nederland als je trugbent :P

    Voor de rest. blijf vooral bezig, feest ze en ga ook vooral door met dingen beleven.

    Groetjes, Jeroen

  • 11 September 2009 - 15:35

    Pap:

    hoi jongen,

    Die Noren zullen nu wel helemaal verrukt zijn van jouw oranje shirt.
    Oranje heeft er voor gezorgd dat ze 2e in de pool zijn geworden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

Het mooiste land ter wereld

07 December 2009

Aan het randje van de wereld

30 November 2009

En de klok tikt maar door..

09 November 2009

Boven de Noordpoolcirkel

04 November 2009

Studeren hoort er ook bij
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 25362

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: