weekje in het gesteente - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu weekje in het gesteente - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

weekje in het gesteente

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

15 September 2009 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Ook deze week weer vooral laboratoriumwerk, colleges en excursies.

Het onderwerp van deze week was de 'caledonian orogeny', wat gaat over het ontstaan van de bergen hier in Noorwegen. Dus veel over stenen, rotsen en geschiedenis. Daarnaast heb ik ook een geweldige culinaire ontdekking gedaan: Knoflooktosti's! Ik ben benieuwd wat Gordon Ramsay daarvan zou zeggen. (waarschijnlijk iets wat met een F begint)

Dinsdag en donderdag heb ik een klimcursus gevolgd. Hier in Sogndal hebben ze de hoogste klimwand van Europa, dus die kans kon ik niet laten schieten. We waren met 12 man, waarvan 2 internationale studenten. Volgens mij baalde ze wel een beetje dat ze voor ons tweëen de hele cursus in het Engels moesten geven. Op den duur moesten we ook een vrije val oefenen. Dan laten ze je ongeveer een meter of 2 in de lucht vallen tot het touw weer strak is. Toevallig had ik net een grapjurk die het leuk vond om me stiekem nog wat extra touw te geven waardoor ik een val van ongeveer 4 meter maakte. Niks aan de hand, alleen een paar verbrande vingers omdat ik het touw vastgreep. Uiteindelijk hebben we de cursus afgerond en ik mag me nu een gecertificeerd klimmer noemen.

Vrijdag hadden we een excursie, waarin we locaties met de verschillende rotssoorten langsgingen. Dit leidde tot mooie plaatjes, vooral hoog in de bergen. Zoals verwacht was het slecht weer, maar dat mocht de pret niet drukken! Van de week heb ik in een pakketje van thuis eindelijk een goede jas gekregen! (met dank aan mijn lieve oompje)

Van het weekend was het weer het gebruikelijke liedje: uitgaan, boodschappen doen en bergen beklimmen. Wat erg opvallend was aan dit weekend was het mooie weer! Voor het eerst in 3 weken scheen eindelijk de zon weer! Zondag hebben we met een groepje dan ook weer de gebruikelijke sprong in het fjord gewaagd.

Vandaag hadden we weer een excursie. Dit was een vervolg op de excursie van vrijdag, en deze keer zijn we helemaal tot aan de kust gereden. Ook dit was erg indrukwekkend! We hebben rotssoorten gezien die miljoenen jaren geleden ongeveer 100 km onder de grond zijn ontstaan, en ook zogenaamde 'pillow lava'. Dit is versteende lava die een soort van (harde) kussens vormen.

We waren ongeveer rond half 9 thuis, iets later dan we hadden verwacht.

Volgende week zitten we 4 dagen lang op het eiland Atløy, net aan de kust van Noorwegen. Ik ben ontzettend benieuwd!

Het scheelt wel ontzettend dat het eindelijk weer mooi weer is. Ik was al een heel eind gewend geraakt aan de regen en ik had ook niet echt verwacht dat het nog beter ging worden.

Zo zie je maar weer.

Tot gauw iedereen!

-Ruud


  • 15 September 2009 - 21:06

    Pap En Mam:

    Ik geloof dat de "hollanders" het daar wel naar hun zin hebben. Ook zijn we benieuwd naar je knoflooktosti's. Je zult daar nog wel meer uitvinden :P Wij proeven het thuis wel.
    Wel weer prachtige foto's gemaakt en weer heel interessante dingen gedaan. Het is toch wel een mooie studie.Geniet er maar volop van. Ik hoop dat je nog meer mooie dagen krijgt. Is toch fijner he. Het ziet er wel naar uit hoor.:)
    Heel veel plezier met het projectwerk, maar zeker ook met het stappen en andere leuke vrijtijdsbestedingen. Zo te zien kom je nog tijd te kort;) Tot schrijfs

  • 16 September 2009 - 15:17

    Roel:

    Eindelijk mooi weer dan, mooizo, denk dat je t hier afgepakt hebt dan want bij ons issie weg :(. nja veel plezier volgende week met je eilandtrip en niet te zat he!
    toedels

  • 16 September 2009 - 19:39

    Germa.:

    Ha Noorse spetter!
    Wat heb je weer prachtige foto's gemaakt. Die maak je natuurlijk alleen om ons lekker te maken. de beelden die jij in het echt ziet bewaar je heel ergens anders toch?
    Ik wens je heel veel succes en plezier met alles wat je nog gaat beleven ennuuh....hals und beinbruch, pas goed op jezelf
    Dikke knuf t.germa

  • 16 September 2009 - 21:20

    Fan Van Jas:

    Mooie jas!!

  • 18 September 2009 - 12:22

    Yasemin:

    haha knoflooktosti's, klimmen, , excursies, uitgaan, natuur etc. geniet lekker Ruud!
    Goed dat je vingers weer hersteld zijn. let op jezelf.
    Liefs uit vandaag-nog-zonnig-Nederland en tot snel! je zwaardmaatje

  • 18 September 2009 - 15:40

    Emmy:

    Fantasties mooi is het daar.En je hebt het ook goed naar je zin. Fijn zo.Heel veel liefs en kusjes Emmy Karl-Heinz. Ik blijf inverbinding

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

Het mooiste land ter wereld

07 December 2009

Aan het randje van de wereld

30 November 2009

En de klok tikt maar door..

09 November 2009

Boven de Noordpoolcirkel

04 November 2009

Studeren hoort er ook bij
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 25366

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: