Atløy - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu Atløy - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Ruud Toonen - WaarBenJij.nu

Atløy

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

25 September 2009 | Noorwegen, Sogndal

Hoi iedereen!

Deze week zijn we begonnen met lessen Vegetation Ecology. Niet erg interessant voor mij omdat ik de meeste stof hiervan al ken. Overigens is het wel leuk om te zien dat ze bepaalde dingen hier in Noorwegen net iets anders doen als in Nederland. Onze leraar voor dit vak heet Knut, net als het ijsbeertje. Het is een heel aardige man, maar zijn engels is oh zo slecht. Vrijdag hebben we een excursie gehad naar de berg Molden. Dit was erg leuk. De berg was ongeveer 1100 meter hoog, maar omdat het pad niet erg steil was hadden we er geen moeite mee. Eenmaal op de top hadden we een prachtig uitzicht op de fjorden beneden ons. Ook deze dag zat het weer mee, want de zon heeft de hele dag geschenen. Op de top hebben we ook een hoop maffe foto’s gemaakt. (Handstand naast een afgrond van 1000 meter? Goed idee!)

Zondag heb ik zoals gebruikelijk weer in het fjord gezwommen. Schijnbaar heb ik een record gevestigd, ik ben er 5 keer achter elkaar ingesprongen terwijl de meesten na 1 sprong weer snel naar huis gingen.

Waar het deze week vooral om draaide was natuurlijk onze trip naar het eiland Atløy. Maandagochtend zou de bus om 8 uur vertrekken. Ik was zoals altijd weer (net) iets te laat, dus heb ik me een beetje gehaast met inpakken. In de bus kregen we te horen dat de weersvoorspelling voor komende dagen zware regenval zou zijn. Ik was dan ook niet zo vrolijk toen ik erachter kwam dat ik mijn regenjas vergeten was… Gelukkig kon ik er eentje van iemand anders lenen, maar het was toch wel balen. Na een rit van ongeveer 3 tot 4 uur kwamen we aan op Atløy. Toen we ons een beetje gesettled hadden in de oude school waar we gingen overnachten, hebben we nog een korte excursie gehad. Het is de hele dag verder nog droog gebleven. ’s Avonds hebben we nog een college gehad en daarna is iedereen gaan slapen. We hebben wel iedere keer ontzettend gelachen voordat we in slaap vielen, omdat er altijd wel een paar mensen melig waren.

De volgende dag stonden we om 8 uur buiten. In de stromende regen uiteraard. De bedoeling was dat we de geologie van een groot gebied op het eiland in kaart zouden brengen. Hiervoor moesten we rotssoorten classificeren, hoeken opmeten en vooral veel zoeken. Na ongeveer 2 uur in het veld werd het tegen mijn verwachting in plotseling droog. De zon ging zelfs schijnen. Tegen de middag kwamen we aan op een hoge bergrug voor onze metingen. Het waaide hier zo hard dat je gewoon in de wind kon gaan hangen. En dan werd je nog achteruit geblazen. Om ongeveer 6 uur waren we weer terug bij de school. Helaas was het een uur van tevoren weer gaan regenen, dus we waren alsnog zeiknat. ’s Avonds hebben we nog aan de kaarten en aan het verslag gewerkt en daarna was het weer bedtijd. Dit keer waren we nog een beetje meliger, want de zeurpieten waren van kamer verhuisd. (we hadden twee snurkers op onze kamer liggen)

De volgende dag hebben we nog een korte veldexcursie gehad, en daarna hebben we nog een krabbenfabriek op het eiland bezocht. ’s Avonds was het weer aan het verslag werken, en later zijn we nog gewoon gezellig bij elkaar gaan zitten. De leraar (Matthias) had zijn gitaar meegenomen en hij heeft samen met Ekki (mijn buurman) de hele avond gespeeld. De rest zong natuurlijk vrolijk mee. Al met al was het een geweldige avond. Het was ook wel leuk om Matthias een beetje aangeschoten te zien. De volgende dag zijn we rond 11 uur weer met de bus vertrokken richting Sogndal. We zouden eigenlijk eerder vertrekken, maar de bus was te laat. Op de terugweg hebben we de eerste sneeuw op de bergtoppen zien liggen, deze was gevallen toen wij op het eiland zaten.

Schijnbaar waren we ook net op tijd van het eiland af, want tegen de middag zou er een zware storm over de westkust van Noorwegen waaien.

Tot zover dus weer mijn belevenissen van afgelopen dagen. Het was erg fijn om de zee weer eens te zien. Ook al waren er geen gouden stranden of palmbomen op Atløy, voor mij was het genoeg om de branding weer te zien, en om de eilanden in de verte te kunnen zien liggen. De regen die deze week is gevallen kon daar geen afbreuk aan doen.

Het was wederom een gedenkwaardige week.

-Ruud

  • 25 September 2009 - 15:48

    Pap En Mam:

    Hoi kerel,
    wat is het daar toch mooi he. Zelfs de regen kan daar geen afbreuk aan doen zoals uit de foto's blijkt. Schitterend. We zijn wel blij dat we de "gekke" foto's pas zagen toen je al weer veilig terug was :P Stelletje mafkezen zijn jullie. Maar goed om te zien dat jullie prima de lol erin houden. Hier is het weer uitzonderlijk goed voor de tijd van het jaar :) maar is de omgeving lang niet zo mooi :( Zo heb je altijd wat. Geniet van alles en tot schrijfs.
    Btw: hier gaat alles prima met iedereen !!!

  • 25 September 2009 - 19:18

    T.germa:

    Ha lekker gek jong!
    Heb weer genoten van je verhaal en foto's.
    Wist niet dat je zo sterk was dat je op een hand kon staan. Je ziet er uit alsof je de hele wereld aan kan. houwenzo.
    highfive.(als ik er nog bij kan komen...)
    liefs en veel plezier t.germa

  • 25 September 2009 - 19:49

    Roel:

    poeh he, kijk mij eens stoer op een hand staan :P alles nog goed daar zo te zien en te lezen. Voor mij komt t nu ook in de buurt, heb al een ticket blijkbaar en t visum word geregeld
    toedels

  • 26 September 2009 - 15:56

    Opa:

    Hier is opa.
    Ik zit nog in het jeugdhonk en kom er voorlopig niet meer uit.
    Ik geniet van jouw verhalen en foto,s.
    Ben trots op jou en heb geen angst dat jij daar heimwee krijgt.
    veel groetjes van opa.

  • 27 September 2009 - 18:06

    Jeroen:

    Heej ruud,

    Is het daar eigelijk standaard zo'n slecht weer of gaat dat met seizoenen?
    Ziet er allemaal prachtig uit. Denk dat ik weer een plekje kan toevoegen aan de landen waar ik ooit nog is heenwil ;)

    Groetjes

  • 28 September 2009 - 07:47

    Yasemin:

    Heey hallo!
    Dit zijn echt hart-attaque foto's :) (indien je zonder vervolg tekst- en uitleg de foto plots voor je krijgt).
    Het ziet er heel erg gaaf uit, maar pas wel goed op hè?
    Veel plezier en geniet lekker van de prachtige omgeving, leermomenten en lol!
    tot gauw, Yasemin

  • 28 September 2009 - 12:57

    Berry:

    Hey Ruud,
    Wat is het er mooi, hoe was de krabben fabriek ik dacht dat die beesten in zee leefden.:) Is het weer altijd zo wisselvallig of is het de tijd van het jaar.
    Maak veel schik en leer er ook nog wat van. Grotjes Berry

  • 03 Oktober 2009 - 13:30

    Ellen:

    Hallo, schöne Grüße aus Deutschland!!! Die Landschaft sieht wirklich toll aus,mach ruhig noch mehr Fotos, die lohnen sich... :)

  • 07 Oktober 2009 - 10:25

    Monique:

    Hey Ruudje!
    Wat een coole foto's! Je komt nog wel terug he..
    Echt super dat je het zo naar je zin hebt.
    En goed te merken dat je nog een btje aan het trainen bent, maarre niet meer naast zo'n afgrond he.. haha!
    Is je holland pakketje al op?
    Enjoy!!!
    groetjes Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Sogndal

Sogndal

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2010

Het mooiste land ter wereld

07 December 2009

Aan het randje van de wereld

30 November 2009

En de klok tikt maar door..

09 November 2009

Boven de Noordpoolcirkel

04 November 2009

Studeren hoort er ook bij
Ruud

Actief sinds 07 Aug. 2009
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 25363

Voorgaande reizen:

07 April 2010 - 15 December 2010

Sogndal: Reloaded

07 Augustus 2009 - 19 December 2009

Sogndal

Landen bezocht: